Sunday, November 16, 2014

Kemaafan

Asslaammualaikum.. mari kita sebarkan salam

Hari ini saya mahu buka topik tentang maaf.
Semua orang ada buat salah, berdosa.
Berdosa dengan Allah, bertaubat dan mohon ampun  dengan penuh rasa rendah.
Tetapi kalau berdosa dengan manusia?
Mohon maaf jugalah walaupun terkadang bukan kita yang salah.
Tapi kalau sah-sah kita yang salah, sudah bertaubat,sudah berubah, tetapi tidak memohon maaf pada orang yang kita aniaya, adakah kita rasa sudah bebas dari dosa?

Apa yang pernah saya lalui, saya pernah dianiaya, dan adakah saya memaafkannya?
Jawapannya biarlah saya dan Allah saja yang tahu.

Saya suka membaca ayat-ayat di bawah:

Dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." [Surah An-Nuur : 22]

"Barangsiapa yang didatangi  saudaranya yang hendak meminta maaf, hendaklah memaafkannya, apakah dia berada dipihak yang benar atau yang salah, apabila tidak melakukan hal  tersebut (memaafkan) , nescaya tidak akan mendatangi telagaku (di akhirat)." [HR Al-Hakim]

"Barangsiapa memaafkan ketika dia mampu membalas maka Allah memberinya maaf pada hari kesulitan."  [HR Ath-Thabrani]

"Barangsiapa yang tidak mahu memberi ampun kepada orang, maka dia tidak akan di beri ampun." [HR Ahmad, dari Jabir bin Abdullah r.a]

Biarpun sebesar-besar dosa adalah dosa syirik yang tidak diampunkan tuhan. Namun, rahsia keampuanan adalah rahsiaNYa.

Maka jangan jemu bertaubat semua. Beristighfarlah sentiasa!

No comments:

Post a Comment

Pages